חשיבות החיבור בין הפיזי לדיגיטאלי בעולם של תרבות קמעונאית משתנה

כולם מדברים על השיאים החדשים של הקניות המקוונות, אין מי שלא שמע על סגירת הקניונים והחנויות בארצות הברית ומדינות המערב, אל מול הגידול המסחרר של ה-Ecommerce במהלך חודש נובמבר 2018 אבל לא הרבה מתעכבים על השילוב החדש-ישן בין פיזי לדיגיטלי ועל הצורות המעודכנות שהוא לובש ממש לאחרונה. האם זה מה שיהפוך את משבר הקמעונאות הפיזי לכואב פחות?  

העולם השתנה זה ברור. עברנו לקנות ברשת ולצרוך חוויות אחרות ב´עולם האמיתי'. מאז 2006, ובמיוחד מאז המשבר ב- 2008, נסגרו בארה"ב למעלה מ- 400 קניונים, ורק בשנה האחרונה למעלה מ- 8,600 חנויות. ענקיות מקומיות כמו Kmart, Sears, Macy´s, Blockbuster, Toys R Us ועוד רבות אשר היוו מראה לאמריקה ולאמריקאים על העדפותיהם, נסגרו, ורק מי שהשכיל מבעוד מועד להקים ערוץ מכירות דיגיטלי מקביל זכה לשרוד ולעתים גם להצליח.
כאמור, המשבר של 2008 נתן דחיפה משמעותית למגמה, במיוחד באמריקה, וההעדפה של רובינו, ובעיקר של הצעירים קובעי ארח החיים והלך הרוח לחוויות במקום בגדים (כפי שקבעה לאחרונה אחת הכתבות הבולטות בנושא) - הותירו את היציאה לקניות הרחק מאחור, את שטחי המסחר מתים, 450,000 אמריקאים ללא עבודה ואת אנשי השיווק ובעלי החנויות במצוד אחר ´פתרון´ שיציל ולו חלק ממלכי העבר.  
הנתונים מצביעים על מגמה ברורה: ב-2017 מכירות האון ליין צמחו בהתמדה והראו 16% צמיחה למול רק 3% צמיחה בחנויות הפיזיות. מהפכת הEcommerce צומחת בהתמדה, והיא כאן כדי להישאר. 

איך לא חשבו על זה קודם?
קשת הדוגמאות שלפניכם חוצה גבולות ויבשות, ומלמדת כי המגמה צומחת מלמטה, מהצורך לספק ולחזק את השיווק ולמלא את השטחים המתרוקנים גם יחד.

רואים בפיזי קונים בדיגיטלי, או ההפך
בבלגרד, עיר הבירה הסרבית, הנמצאת עדיין בעידן הקמת הקניונים וההתלהבות מהם (בין השאר בגלל הצורך של המקומיים לרכוש במזומן בהון השחור שברשותם) נפתחה חנות קטנה של IKEA, ממש במדרחוב הראשי. מיקום לא טיפוסי לענקית השבדית המקימה חנויות ענק בפרברי הערים. על שטח נדל"ני יקר, נפתח מרחב תצוגה בגודל של סופרמרקט קטן, בו חללים מרהיבים, עם מוצרים קטנים שרק תרצו לקחת עמכם. אלא מה, מעוניינים לקנות? הנציגים המועטים במקום יפנו אתכם לרישום פרטי המוצר ורכישתו אונליין.  הטיזר הפיזי מחזק את ה-Ecommerce ושולח אליו לרכישה.
בצרפת, בה קורבנות הכלכלה הגלובלית נדחקו בינתיים לכפרים ולפרברי הערים הגדולות, מציע מותג הקוסמטיקה SEPHORA חיזוק של האפליקציה והאתר המכירתי דווקא בחנות הפיזית בה ממוקמים מסכים דיגיטליים עם סרטוני הדרכה והדגמות, באמצעותם גם ניתן לבצע רכישות ולבצע משלוח הביתה. במקביל, מאפשרת החנות להזמין באתר ולאסוף בחנות. המסכים מספקים מענה לקהל הצעיר שאינו מעוניין בשרות המוכרות, ובעצם מעודד לבחור דרך המסך את המוצרים המתאימים.

קופונים ורובוטים
בארץ מעודדת סופר פארם לבצע הזמנה באתר ותוך 3 שעות לאסוף אותה בסניף הקרוב. הרשת שולחת ללקוחותיה בדוא"ל קופונים מותאמים אישית  אותם ניתן לממש רק בחנות הפיזית ובכך גורמת להם להגיע לחנויות. הצפי להתחזקות מהפכת ה-Ecommerce אף הביא את רמי לוי לחתום חוזה עם חברת CommonSense Robotics להקמת 12 מתקנים רובוטיים שיחזקו את פעילות האונליין שלו. הרובוטים יפעלו בחנויות הפיזיות ויאספו את המשלוחים במקום עובדים המוגדרים כ"מלקטים".

חוויות וכוכבים
"החנות היא השתקפות ישירה של הלקוחות שלנו" כך טענו Amazon כשפתחו ממש לאחרונה את חנות Amazon 4-stars הפיזית, הממוקמת בלב ליבה של מנהטן. דווקא Amazon, ללא ספק ה´נאשמת העיקרית´ בסגירתם של מאות קניונים ועשרות אלפי חנויות פיזיות והמנצחת כמעט בכל קטגוריות רכישות האונליין, הייתה זו שהכריזה כי תאפשר ללקוחות הפרימיום שלה "להגיע לחנות, לגלות ולחקור מוצרים שהם אהבו", אשר דורגו בארבעה כוכבים ומעלה.

אז מה ניתן ללמוד מזה?
הצרכן המודרני כבר אינו מעוניין בשיטוטים פיזיים וב´שופינג´ נטו. הוא מחפש יותר חוויות ובילויים ואת הקניות שלו הוא מצמצם לתחומי הרשת או לקנייה חווייתית דרך נקודות מגע והשקה דיגיטליות, שתורמות להמשך הקנייה במרחב הפיזי, או להפך – חוויה פיזית שמתעלת לרכישה דיגיטלית. גם את המסרים השיווקיים הוא מבקש מתומצתים ולא מבלבלים. אם תצליחו לספק חווית רכישה אחידה ורציפה בין הפיזי לדיגיטאלי ולהיפך, תחזקו את המותג לפני הרכישה, תוך כדי ואחרי - ותאפשרו לצמצם את סגירת מרחבי המכירה הפיזיים.
לחבר בין הפיזי לדיגיטלי
לפגישת ייעוץ
ללא התחייבות!